perjantai 26. huhtikuuta 2013

"If you always do what you've always done, you'll always get what you've always got"


Lähdin tänään ulos 8 aikoihin, otin esiin Armin varusteet ja lähdin hakemaan Armia tarhasta. Olin jo päättäny että lähden tänään Armin kanssa kentälle ratsastamaan, ja sinne lähdettiinkin. Meillä oli kuitenkin eri varusteet mitä yleensä, meillä oli nimittäin tänään kuolaimet.
Halusin kokeilla mitä mieltä Armi nykyään on kuolaimista, sillä ennen Armi ei tullu seuraavana päivänä minun luokse tarhassa. Mutta kun kävin poikkeuksellisesti Armin kanssa valmennuksessa Lahjan sijasta, Armilla oli kuolaimet ja seuraavana päivänä se tuli oikein iloisesti minun luokse ja se oli sitäpaitsi kulkenu aivan uskomattoman hienosti valmennuksessa.

Tänään en kuitenkaan ratsastanu koulua niinkuin aina ennen, vaan yritin tehdä jotain western juttuja, mitä mä nyt osasin. Ratsastin siis kokoajan aika pitkillä ohjilla, ja siitä huolimatta Armi meni "muodossa".
Tehtiin tälläkin kertaa vain perus juttuja, eli pohkeenväistöä, takaosakäännöksiä, ja kaikki perus askellajit. Armi meni niin paljon rennommin kuin vuosisitten kuolaimen kanssa, se nosti molemmat laukat rauhallisesti ja hiljensi laukasta rauhalliseen raviin mitä se ei ennen tehny kuolaimen kanssa. Tiedän että syy tähän ei ole kuolain vaan se että ennen käytin käsiä liian paljon ja nykyään käytän istuntaa niin pitkälle kuin voin.


Ollaan kyllä nyt löydetty se meidän juttu, lännenratsastus, jos sitä voi siksi kutsua. Ratsastusta "löysillä" ohjilla, tai ilman mitään päävehkeitä ja käyttää istuntaa suurimman osan ajasta. Olen todennu että tällöin Armi on rentoututunu ja rauhallinen, ja minulle (sekä Armille) jää hyvä mieli ratsastuksen jälkeen kun ollaan selvitty ilman mitää väärinkäsityksiä.

Mikä ratsastus tapa toimii parhaiten teillä? kuolaimilla? kuolaimettomilla? kaulanarulla? riimulla?...?

3 kommenttia:

  1. Olin suoraan sanottuna tipahtaa tuolilta, kun luin, että olet mennyt Armilla kuolaimilla. :D Olen jotenkin ymmärtänyt, että suhtaudut kuolaimiin hyvin kriittisesti. Itse olen sitä mieltä, ettei se väline hevosta satuta vaan tapa, millä sitä käytetään. :)

    Hienoa, että olet löytänyt varusteet ja ratsastustyylin, joka sopii teille parhaiten. Aiotko jatkossakin käyttää silloin tällöin kuolaimia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahha:) minusta kuolaimet on ok jos niitä käytetään oikein, en ole vaan käyttäny koska Armi ei ole pitäny niistä ja se on toiminu hyvin ilmankin.
      Kyllä minä varmaan aina silloin tällöin aion käyttää niitä, mutten usein koska nautitaan kuitenkin molemmat enemmän varusteettomina:)

      Poista
  2. Ja meillä käytetään pääasiassa kuolaimettomia. Ukko on niiden kanssa rennonpi ja tyytyväisempi. :) Minä en ole kuitenkaan niin taitava ratsastaja, että pystyisin pitämään käteni tarpeeksi tasaisena Ukon isoissa liikkeissä. Tästä seuraa se, että Ukko jännittyy, kun se pelkää kuolaimen aiheuttamaa kipua.

    Ukolta kuitenkin löytyy edelleen kuolaimet. Ne ovat aina välillä käytössä, kun liikuttaja käy ratsastamassa Ukolla. :)

    VastaaPoista