perjantai 19. lokakuuta 2012
Cirkling game EI ole juoksutusta
Longeing is boring, but the Cirkling game is intresting. This is because it can easly be modified to become more calming or stimulating, to get your horse mentally, emotionally and physically fit for riding or to develop his skills and teach him to be calmer, smarter, braver and more athletic. Let's make circles more fun and meaningful! - Linda Parelli
Juoksutus on tylsää, mutta circling game on mielenkiintoista. Se johtuu siitä että voit helposti muokata sitä niin että siitä tulee rauhoittava tai virkistävä, saadaksesi hevosesi henkisesti, emotionaalisesti ja fyysisesti valmis ratsastukseen tai kehittää taitoja ja opettaa häntä olemaan rauhallisempi, älykkäämpi, rohkeampi ja urheilullisemmaksi. Tee ympyrät hauskemmiksi ja mielekkäämmiksi!
Cirkling game on leikki numero viisi, hevonen kävelee sinun ympäri ympärällä. Ero juoksutuksessa ja Cirkling game ssä?
Tietääkseni juoksutus on tämä:
Liinan pitää olla niin että sinulla kokoajan on kontaktia hevosen kanssa, pitkällä raipalla sinun pitäisi muodostaa V hevosta kohtaan. Pidä hevosesi liikkeessä. Juoksutuksella on tarkoitus rakentaa lihaksia.
Cirkling game? Lähetä hevonen ympyrälle. Seiso paikalla luonnollisessa asennossa ilman energiaa ja ilman että seuraat hevosta katseellasi. Otat siis köyttä selkäsi takaa kun hevonen kävelee ympäri. Lopuksi pyydetään sitä tulemaan luoksemme niin että hevonen laittaa takajalat ristiin, eli kääntää taka osaa ulospäin.
Miksi tämä ero?
Pat parelli on kauan ollu juoksutusta vastaan. " I think it is one of the worst things you can do to a horse. Longeing exercises the body while the mind goes to pot.” - Pat Parelli
Eli: Mielestäni se on yksi pahimmista asioista mitä voit tehdä hevosellesi. Juoksutuksessa hevonen käyttää kehoa kun henkinen puoli menee off tilaan. Isoin ero on että cirkling game kuuluisi olla leikki, hevosen pitäisi itse saada meiettiä ja ottaa vastuuta.
Hevosella on neljä vastuuta:
1. Ei käyttäytyä kuin pakoeläin. Olla enemmän henkisesti, emontionaalisesti ja fyysisesti valmis.
2. Pitää sama suunta
3. Pitää sama askellaji
4. Katsoa eteensä
Käsitellään ja ratsastetaan eläintä, eikä robotteja. Hevosilla on omat ideat, ajatukset ja tunteet. Eikä se muutu vaikka työskeneltäis maastakäsin tai ratsastaisimme.
Ihmisellä ja hevosella voi olla kontaktia ilman kosketusta. Ihanteellinen Cirkling game on että köysi on niin löysä että se koskee maata. Ajatelkaa mien haluaisitte itse että joku käsittelisi suo jos olisit hevonen, haluaisitko ihmisen joka kokoajan pitää painetta yllä vai jonkun joka poistaa kaikki paineet siksi aikaa että teet oikein?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti